Monday, March 12, 2012

Ikan Patin Masak Tempoyak

Salam u ols

hai sabtu lepas, saya n my abi pergi melawat anak2 saudara saya kt bandar baru salak tinggi.
otw pi sana, nampak la org jual ikan patin.
tetiba teringin nak makan..

rancang nak singgah otw balik nanti, ade rezeki, ade lah ikan patin tu nanti
alhamdulillah nampaknya rezeki tu ada...hehehe

ape lagi abi request suh masak ikan patin masak tempoyak
senang je saudara/saudari semua
 cam buat ikan pedas je cuma plus tempoyak je..
ni resepi yang emak saya ajar lah
so far sangat sedap. bukan tipu tp mmg betol2 sedap

bahan : 

1. ikan patin 1kg - potong 5
2. 4biji bawang putih + 1 bawang merah
3. seinci kunyit + seinci lengkuas
4. sejemput beras
5. lada burung 4 biji
6. tempoyak
7. daun kesom
8. gula, garam, serbuk perasa

cara buat:

1. tumbuk bahan 2, 3,5 dan 6 hingga hancur
2. campurkan dengan beras yang ditumbuk hancur. kena tumbuk asing sebab taknak beras bersepah.
3. gaulkan dengan ikan patin dan biarkan ia tenang selama 10 minit
4. masukkan air sampai tenggelam ikan tu
5. gaulkan dan biarkan
6. bila kuah mendidih masukkan garam secukup rasa, gula ckit dan sedikit serbuk perasa
7. last masukkan daun kesom

taraaaa...

ikan patin masak tempoyak

dah masak dah siap dijamu. 
selamat mencuba


9 comments:

  1. betol2 sedap..tak tipu...licin periuk saya..

    ReplyDelete
  2. awk yg xsudi dtg umah saya..klu dtg leh la saya masak...meh tido umah saya meh..

    ReplyDelete
  3. Nape kena letak beras k.mira...?? nk bg pekat ke..??

    ReplyDelete
  4. a ah nak bagi pekat...klu letak tompayak banyak nk bg pekat takut masam sangat...tu yg letak beras..

    ReplyDelete
  5. Oo yeke...baru tau...beras leh guna wat pekatkan kuah...hihi...

    ReplyDelete
  6. sy xpernah tau pon hehe kene letak tempoyak..mak sy ajo klu nk bg pekat kuah..blender tempoyak ngn bahan2 semua..pekat la jd nnti

    ReplyDelete

Post A Comment