Sunday, August 30, 2009

**Dia** PenTinG LaM HidUpkU

Pernahkah korang terfikir, lam hidup korang ape bende yang korang rase penting..amat penting..dengan erti kata lain..klu xde bende ni...korang xleh hidup la...dalam hidup che wan ni..suatu anugerah yang amat bernilai dan amat penting sekali adalah family che wan...kalau xdak depa ni..xdak la che wan..tul x??..che wan ni dtg dr kluarga yg besar jgk la katekan..erti kata lain kluarga subur la..hehehe... matlamat pertama yg che wan nak kecapi adalah membahagiakan semua family chewan..insyaAllah...baru lah chewan nak fkir kebahagiaan chewan..(tp skrg pun da start fkir dah..hehehehe..)


Selain dr family...chewan amat menghargai barang2 chewan..xkira lah chewan bli or org bagi..yg pling penting laptop..ishh klu xde laptop mau chewan gile 1 mnggu..1 mggu je k... hanpon..tu penting tu..dia la yg duk gerak chewan pagi2..tp klu time ngantuk sgt..maunye chewan baling tepon ni sbb buat bsing pg2..penaman tidor chewan..hahaha..laksamana sunan aka teddy bear chewan..macho x name tu..hehhe..dan barang2 lain macam pndrive, xternal n baju bucuk...klu xdak pon leh je chewan krooh22..1 lagi..motor merah chewan...humm 1 kenderaan yg tak pernah chewan fkir itu milik chewan..tu hasil hadiah dr bapak saudara chewan..meceh2...


lastly but not last..teman ketawa, sedih, nangis n bla bla bla...buah hati pengarang jantung chewan...seorg yg chewan rase amat baik, faham, syg n bla bla bla...semua yg positif la ade kt diri dia..tp yg negetif pon ade...dia kuat tido...tensennn..tp itu adalah dia...org yg chewan suka n akan suke selagi Allah mngizinkan hubungan kami..dan klu ade jdoh, adelah....

kawan2 pon penting jugak..klu xde diaorg, sape lak chewan nak gaduh nnt..hehe..kawan kan setia menanti...setia mendengar..setia..setia..semua lah..tak kira lah sape dia org tu..sbb terlampau ramai..kwn skolah rendah, menengah, politeknik n uitm..itulah sebahagian kepentingan chewan...






Saturday, August 15, 2009

besday party yang kejam but i like it

"kakmira, zul nak datang bincang baju koprat tp dia dtg lwat skit..kakmira siap2 la.." Masih tergiang2 lagi ayat intan kat telinga che wan ni..sambil tunggu zul(junior che wan) datang che wan layan facebook jap..menarik gak ngan comment kat page ihsan bahjat baktiar ni...

wroooommm..wrrooomm... sah zul yg datang...tp che tengah kutip hasil tanaman che wan kat farmville ni...che wan ckp la "korang kuar la dulu nanti che wan kuar".. sonok kutip hasil n duk bls mesej sape tah yg wish besday che wan tu...

then che wan kuar la...che wan nampak diaorg kat luar, dalam hati terdetik..."Mesti diaorg nak wat suprise party ni..mesti aku kuar nnti diaorg nyanyi besday song n bg aku kek..waaaa...sonoknye.."..Bukk....che wan terlanggar baldi..dengan nada penuh harapan, che wan ckp "sape yang letak baldi kat sini nih.."..Bruuuuuuuummmmmhhhh...."hepi besday to you...3X.." ceh habis basah che wan..
**oh tidakkk..sampai hati korang..sweater ni baru je basuh..**

kurang asam korang....simbah aku ngan air...1 baldi lak tu...belum sempat nak lari..1 baldi lagi diorg tambah..ape lagi ngamuk la chewan..nampak je baldi ade air tu..trus cari sasaran and sasaran terdekat adalah zul....sian zul..soriey zul...

**best la intan mandi mlm nie**

diorg mmg pengganas zaman komunis la..siap kan paip lagi diorg sembur che wan...nasik baik pili bomba xde..klu ade mau tak che jd rumah terbakar yg kena simbah air...ya Allah habis basah...boleh kate semua selamat la...tp aper2 pun che wan nak ucapkan time kasih atas besday party yg ckup best ala2 songkla party(kat thailand slalu buat ni)..che wan akan igt smpai ke tua..nak citer kat cucu,ciak che wan nanti...hehehehe..thakss for all my frenzz..


**Untuk Penghabisan Party, che wan redha..hehehe..**

Wednesday, August 12, 2009

Kenangan Bersama Amir..

peristiwa 27 jan 2009 masih lagi terpahat dihati che wan..saat adik kesyangan pergi maninggalkan kami sekeluarga.. peristiwa menyayat hati itu dirasai oleh semua ahli family che wan.. Saat bersama arwah amir qushairy amat singkat rasenye tp che wan redha.. itu yg terbaik...

kehadirannya yang penuh luka telah bertukar menjadi kegembiraan pada kami sekeluarga..arwah tidak banyak kerenah sepanjang 8 bulan bersama kami.. wajahnya sentiasa di ingatan che wan n family..arwah tiada gantinya..dia ialah amir yg sgt cekal mengahrungi hidup ini tapi Allah lebih menyayanginya..
arwah adik amir



Amir..amir...amir..nama itu akan sentiasa terpahat dihati che wan selamanya..nantikan kami di pintu syurga...insyaAllah..amin..


Wednesday, August 5, 2009

**Family Day**

Dah lame che wan tak kuar bkelah dgn fmily che wan.. Cuti Midsem hari tu che wan berniat nak blanja 1 fmily makan kfc. then along bg cadangan nak pergi bkelah..so ape lagi rancang punye rancang kiteorg nak pergi bkelah dkt Jeram Linang kat Pasir Puteh.

2 buah keta dan 1 van kiteorg konvoi ramai la..then terdetik la hati nenek tuk gi melawat sepupu che wan kat sane... dah dekat 10 thun tak jumpe.. nak buat jejak kasih... tah cmne kiteorg leh sesat lak... tak ingat mane umah spupu tu.. kebetulan lak kat situ ade org kampung buat kenduri pulut durian.. singgah nak tnye je tp dia org ajak makan skali..ape lagi jum la melantak.. humm tnya punye tnya then dia dapat lak detect org yang kitaorg cari tu.. dapat jgk jumpe umah dia.. sungguh sedih lak tgok keadaan mereka yg kekurangan tu.. mendengar crita kehidupan diaorg.. smpai nak buat air pun xde gula...air mata che wan menitis jgk.. insaf rase diri...

pastu kiteorg gerak ke Jeram Linang untuk bermandi manda... best sgt time tu..dapat berkumpul ngan family... lame dah tak rase cmni.. semua sibuk je dgn keje, time2 cmni la nak mengeratkan ikatan kekeluargaan..

Jodoh itu Rahsia Allah SWT

Kita selalu tertanya2 bile kita akan bertemu dgn jodoh kita. Ia umpama menanti jambatan utk keseberang. Klau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.
Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Yakinlah dengan janji Allah wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.
Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat. Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati