Friday, April 24, 2009

**Perlukah Kata Maaf**

Setiap kesalahan yang kite buat, kena lah ade kata maafnye.. tak da org yang kat dunia ini yang tak prnah tak buat salah..Tapi ade jgk tak buat salah tapi kena mintak maaf jgk sbab nye demi nak menjaga hati, atau pun tanda hormat tak pun demi kawan atau ape shja lah. maka terpaksa la mengalah..

Tapi che wan musykil la.. patutker che wan kena buat cam tu.. kata maaf tanpa keikhlasan.. humm tak dapat aper pun.. so baik tak payah nak susah2kan diri nak mintak maaf sedangkan che wan tau yang che wan tak bersalah pun..

Apa yang che wan rasa dan fikir tu semua hak kita so jangan lah rase bersalah even bende yang kita fikir tu menjadi satu kesalahan wlaupun che wan terpaksa kena bermasam muka dengan orang lain.. dengan erti kata lain, ikut suka hati che wan lah nak fikir ape pun. che wan berhak mempertahankan pendapat che wan kerana setiap individu mesti ada pendapat n ego sendri..tak mustahil la kan...

che wan pegang ayat ni, "bukan semua orang tahu menghargai perasaan kita sebagaimana kita mahu org menghargai perasaan kita..." So tak de sapa yang paham diri che wan melainkan diri che wan sendiri. asyik nak jaga hati org je, susah jgk.. jaga hati termakan hati.. camtu lah kut..

Dulu selalu che wan menyesal dengan apa yang che wan buat tp che wan tak boleh nak hidup macam ni.. so jangan che wan rase bersalah atau nakmintak maaf sebab keputusan yang che wan buat dulu kerana apa jua keputusan yang che wan buat mesti bergantung kepada keadaan atau situasi masa tu.

Even ada org yang menentang keputusan yang che wan buat, jgn lak cpt nak melatah... ingat kita dah besar dah boleh berfikir mana yang baik dan mana yang buruk, semuanya terletak di tangan che wan.. che wan tak boleh meramal masa depan jadi che wan kena la looking forward.. yang baik jadikan sempadan yang buruk jadikan tauladan.

So kepada kawan2 tu jgn la cepat sangat nak mintak maaf klu rase diri tu tak salah.. tp memang susah nak nampak kesalahan diri sendri.. tak salah klu nak dengar pendapat atau pandangan org lain.. dah org lain rase kita tak betul, kite trima lah.. tp jangan lak terkongkong dgn semua tu.. kite pun berhak menyatakan pendapat kita... "hidup che wan" (5x).. aper2 pun peace no war...v(^0^)v

No comments:

Post a Comment

Post A Comment